بررسی تخصصی

مقایسه ورک استیشن با کامپیوتر گیمینگ

تفاوت ورک استیشن و کامپیوتر گیمینگ

تا به‌حال به این موضوع فکرکرده‌اید که چه تفاوتی میان ورک استیشن و کامپیوتر گیمینگ وجود دارد؟ اگر تفاوت بین این دو سیستم را نمی‌دانید به شما توصیه می‌کنیم حتما این مقاله را مطالعه کنید تا بتوانید متناسب با نیاز خود خرید خوبی را تجربه کنید.

تفاوت ورک استیشن و کامپیوتر گیمینگ در چیست؟

تفاوت ورک استیشن و کامپیوتر گیمینگ

شاید در ایتدا بهتر است به این سوال جواب دهیم که ورک استیشن چیست؟ ورک استیشن یک نوع رایانه بسیار قدرتمند که چند برابر PC قوی‌تر است و برای کاربردهای خاصی طراحی شده. طراحی انیمیشن، مجازی‌سازی، تدوین و از این دست فعالیت‌هایی که لازمه انجام دادنشان رایانه‌ای قوی است، از ورک استیشن استفاده می‌کنند.

رایانه گیمینگ چه نوع سیستمی است؟ این نوع کامپیوتر به مراتب قدرتمندتر از رایانه معمولی است و در بین قطعات اصلی‌اش تاثیر کارت گرافیک بیشتر از بقیه قطعات می‌باشد. در رایانه‌های گیمینگ به دلیل فعالیت زیاد کارت گرافیک و پردازنده حرارت بسیار بالایی تولید می‌شود که اگر سیستم از فن و خنک‌کننده مناسب بهره نبرد، به شدت دچار مشکل می‌شود.

یکی از تصورات رایج این است که ورک استیشن همان کامپیوتر گیمینگ است. در حالی که تفاوت‌های برجسته‌ای میان این دو نوع رایانه وجود دارد. شاید تنها ویژگی مشترک ورک استیشن و رایانه گیمینگ این باشد که هر دو بسیار قدرتمند هستند و از مشخصات فنی سطح بالایی بهره می‌برند. برای درک بهتر این تفاوت‌ها، باید در بخش‌های مختلف ورک استیشن را با کامپیوتر گیمینگ مقایسه کنیم تا ببینیم آیا فرقی بین ورک استیشن و رایانه گیمینگ وجود دارد یا خیر.

حتما بخوانید: راهنمای خرید بهترین ورک استیشن 

پردازنده، هسته اولیه تفاوت بین ورک استیشن و کامپیوتر گیمینگ

ورک استیشن

بدون هیچ شک و شبهه‌ای، ورک استیشن از نظر پردازنده بسیار جلوتر از کامپیوتر گیمینگ است. این بدین معنا نیست که کامپیوتر گیمینگ سی پی یو قدرتمندی ندارد. اتفاقا این سیستم‌ها نیازمند پردازنده‌هایی هستند که بتوانند پردازش سنگین بازی‌های رایانه‌ای را به درستی انجام دهند. نکته این جاست که ورک استیشن نوع متفاوتی از سی پی یو را استفاده می‌کند که آن قدر قوی است که اساسا رایانه گیمینگ به آن نیازی ندارد؛ چیزی مثل مدل‌های مختلف سری پردازنده زئون اینتل

پردازنده به کار رفته در یک ورک استیشن به گونه‌ای طراحی شده که مناسب پردازش‌های موازی باشد و از تعداد هسته‌های به مراتب بیشتری پشتیبانی کند. اگر یک رایانه معمولی مثلا پردازنده‌ای چهار هسته‌ای دارد، ورک استیشن هشت برابر این تعداد -یعنی 32 هسته- را پشتیبانی می‌کند. نکته مهم این است که بالا بودن تعداد هسته‌های سی پی یو لزوما منجر به بهتر اجرا شدن بازی‌ها نمی‌شود. به همین خاطر معمولا این تعداد هسته را در رایانه‌های گیمینگ نمی‌بینیم، در حالی که ورک استیشن به پردازنده‌هایی با هسته‌ تعداد بالا نیازمند است.

کارت گرافیک، مهم‌ترین قطعه کامپیوتر گیمینگ

کامپیوتر گیمینگ

همان طور که پیشتر اشاره شد، اهمیت کارت گرافیک برای کامپیوتر گیمینگ بسیار بالاست. تا جایی که دو کمپانی Nvidia و AMD به شکل بلامنازعی در این عرصه حکمفرمایی می‌کنند و دو سری کارت گرافیک Geforce و Radeon در میان گیمرها شناخته شده است. ویژگی مهم این کارت گرافیک‌ها قدرت بالایشان به خصوص در مدل‌های جدیدتر است. اما Nvidia و AMD کارت گرافیک‌هایی تولید می‌کنند که مخصوص ورک استیشن‌ها طراحی شده است؛ Quadro و Radeon Pro. این کارت گرافیک‌ها جهت استفاده نرم‌افزارهای گرافیکی بهینه شده، نه اجرای بازی‌های رایانه‌ای. همچنین از حافظه ویدیویی بیشتری هم بهره می‌برند که آن را برای نیل به این مقصود مناسب‌تر کرده است.

آیا می‌شود از کارت گرافیک مخصوص ورک استیشن برای گیمینگ استفاده کرد؟ البته! اما نباید انتظار کارایی بی عیب و نقص از آن داشت.

حافظه رم و اهمیت آن در ورک استیشن

تفاوت ورک استیشن و کامپیوتر گیمینگ

یک رم 16 گیگابایتی احتمالا همه آن چه از یک حافظه رم برای گیمینگ نیاز داشته باشید را برطرف می‌کند. در حالی که برای ورک استیشن این شروع ماجراست! ورک استیشن‌ها دارای رم‌های 16، 32،64 و حتی 128 گیگابایت نیز هستند و این به دلیل نیاز این سیستم‌ها به سرعت بالاست.
رم‌های به کار رفته در ورک استیشن از فناوری ECC نیز بهره می‌برند. این تکنولوژی با شناسایی ارورهای احتمالی و رفع آن‌ها اقدام به حفظ امنیت داده‌ها می‌کند. مسئله‌ای مهم که در ورک استیشن و کارهایی که کاربر به کمک این نوع سیستم انجام می‌دهد، ضروریست. کامپیوتر گیمینگ نیازی به ECC ندارد و بنابراین رم‌های به کار رفته در آن نیز ارزان‌تر هستند.

صدا، مادربورد و سایر قطعات

کامپیوتر گیمینگ

با بررسی قطعات دیگر ورک استیشن و رایانه گیمینگ به تفاوت‌های بیشتر این دو نوع سیستم پی می‌بریم. در ورک استیشن مادربورد به شکل آشکاری با مادربورد یک کامپیوتر گیمینگ فرق دارد. چرا که به شکلی طراحی شده تا سوکت‌های مناسب‌تری برای سی پی یو و افزایش استفاده از رم در ظرفیت‌های بالاتر وجود داشته باشد. همچنین بنا به نوع استفاده‌ای که ورک استیشن دارد، باید از فضای ذخیره‌سازی کافی استفاده کرد. ورک استیشن و کامپیوتر گیمینگ اگرچه هر دو از هارد SSD استفاده می‌کنند، اما در رایانه گیمینگ نیاز کمتری به فضای ذخیره‌ زیاد وجود دارد.

در نقطه مقابل، یک رایانه گیمینگ برای ارائه تجربه‌ای واقع‌گرایانه به کارت صدای خوب و باندهای باکیفیت احتیاج دارد. این جزو چیزهایی است که در ورک استیشن چندان جزو اولویت‌ها نیست و در نتیجه فاقد کیفیتیست که در کامپیوتر گیمینگ موجود است.

در این جا سوالی که پیش می‌آید، این است که آیا می‌توان از ورک استیشن برای گیمینگ استفاده کرد و بالعکس، آیا رایانه گیمینگ می‌تواند در جایگاه ورک استیشن عمل کند؟

مشخصا کامپیوتر گیمینگ کار سختی برای ایفای نقش ورک استیشن دارد. چون اگرچه از نظر فنی قدرتمند هستند، اما به پای ورک استیشن نمی‌رسند. این تفاوت در مشخصات فنی بیش از همه در بخش پردازنده خودش را نشان می‌دهد. جایی که تعداد هسته‌های پردازنده آن چندین برابر رایانه گیمینگ است.

در نقطه مقابل اما می‌توان از مدل‌های قوی ورک استیشن به عنوان رایانه گیمینگ استفاده کرد. به خصوص آن‌هایی که از کارت گرافیک سری 2000 و 3000 انویدیا بهره می‌برند. ورک استیشن کاملا برای گیمینگ بهینه‌سازی نشده و به شکل نامحسوسی هم این بهینه نبودن خودش را نشان خواهد داد. اما در نهایت برای اجرای یک بازی مشکلی نخواهد داشت.

خرید ورک استیشن یا کامپیوتر گیمینگ؟

ورک استیشن و کامپیوتر گیمینگ هر دو قوی‌ترین نوع کامپیوتر به حساب می‌آیند که برای کاربری‌های مختلفی طراحی شده‌اند. پیشنهاد می‌شود پیش از خرید هر کدام از آن‌ها، ابتدا مشخص کنید که از یک رایانه قدرتمند چه انتظاراتی دارید و صرف قوی‌تر بودن یا قیمت مناسب‌تر اقدام به خرید نکنید. اگر فقط نیازمند سیستمی برای اجرای بازی با بهترین کیفیت هستید، کامپیوتر گیمینگ نیاز شما را برطرف خواهد کرد. اما اگر قصد استفاده از نرم‌افزارهای بسیار سنگین مثل ساخت انیمیشن هستید، ورک استیشن بهترین گزینه برای شماست.

2 دیدگاه در “مقایسه ورک استیشن با کامپیوتر گیمینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *